Trean som musikår

Jag ska sluta tjata om att jag har gått ut gymnasiet. Jag lovar. Men jag vill bara sammanfatta de senaste 12 månaderna utifrån musik som jag har lyssnat på. Mycket har hänt och förändrats under det senaste året och vissa låtar som jag lyssnat mycket på väcker minnen från det gågna året. Så här följer ett antal låtar och vad de får mig att tänka på. Mest för min egen skull, för jag vill minnas.
 
 
1. The milkman of human kindness - Billy Bragg: September. Jag blir lite pirrig när jag hör den här låten och minns när jag med ett färskt brännsår på insidan av ankeln började lyssna på Billy Braggs första album. Bara några dagar tidigare hade jag haft min första kyss med någon som jag genuint tyckte var så himla fin och gullig mot mig och som jag faktiskt skulle älska så småningom så den här låten representerar på något sätt början på något.
 
2. Where is my mind - Pixies: Jag lyssnade rätt intensivt på den här låten ett kort tag, särskilt minns jag att jag rökandes lyssnade på den efter att ha varit på vårdcentralen och tagit ett halsprov som visat att jag bara hade en vanlig förkylning. Några dagar senare visade det sig dock att det var en halsböld jag hade så under flera månader kunde jag inte lyssna på den här låten utan att börja må illa.
 
3. Little dark age - MGMT: Jag hade den här låten på repeat den 21 oktober. Dagen jag skrev högskoleprovet. I Åsös korridorer satt jag och lyssnade och idag är kan jag inte höra den här låten utan att tänka på HP. Fast det är egentligen inget problem för mig. Jag var ju nykär när jag skrev provet så allt kändes ändå rätt fint.
 
4. Anna Karina - Blue scholars: I december lyssnade jag mycket på den här låten. Tyvärr associerar jag den med att må piss. Det var en period då jag kunde börja gråta utan att fatta varför och då jag konstant kände att något var fel. I efterhand har jag förstått att det nog var mina p-piller som knasade.
 
5. 19-2000 - Gorillaz: 100% caféplugg!!!
 
6. Afraid - Lana del Rey: Skiljsmässa. Gå ut och röka i snön. Obesvarade sms. Mitt gamla rum. Gå på bio själv.
 
7. Ska vi fira - Iiris Viljanen: Sista gången jag gick från mitt gamla hem till slussen. Har gått den rutten så många gånger och trodde verkligen inte att jag plötsligt en dag inte skulle kunna bo hemma längre. Iiris vackra finlandssvenska sångröst fick mig nästan att gråta.
 
8. Angel - Sonic Boom: Hade ingenstans att vara. Lyssnade på den här medan jag gick i snön mellan olika ställen.
 
9. Cherry-coloured funk - Cocteau Twins: Blev i princip av med både jobb och hem under samma månad.
 
10. Adult Diversion - Alvvays: Gick i någon annans lägenhet och väntade. Kunde knappt bärga mig. Men samtidigt skavde något annat. För jag hade läst något jag inte borde ha läst. Och det gjorde lite ont.
 
11. All the things she said - t.A.T.u.: Världens töntigaste låt kan man tycka. Natten innan jag åkte till Berlin lyssnade jag på den på repeat. Allt kändes kaosigt. Jag hade ingenstans att sova och var vaken hela natten. Vid fyratiden köpte jag en macka och en juice på nattöppna 7Eleven och satte mig på Åsös skolgård. 
 
12. Sandstorm - Darude: Studenten <3333 Och typ hela trean tbh, hade den som alarmsignal och ibland är det den enda låten som jag kan lyssna på utan att vilja gå och hänga mig typ :))))
 
Puss och kram kamrater!!! <33
xoxo

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: